2019. október 2., szerda

A HáromNévModell


Az alábbiakban Pál kommunikációjának, üzenetének, pragmatikai (az adó által közölni kívánt szándék szerinti) és apobetikai (eredményességi) elemzésén alapuló modellt, a HáromNév Modellt (HNM) fogom ismertetni. A modell feltárja Pál apostol szemantikai (jelentéstani) alapú névhasználatát, vagyis azt, hogy Pál milyen jelentéstartalommal felruházva, milyen szemantikai alapon használja a leveleiben a krisztusra!felkentre, és a Fiúra vonatkoztatott különböző neveket.
A modell jól működik, tanulmányomban a modell alapján feltárult páli üzenetnek csak a fő paradigmáit vetem fel, további kritikai vizsgálata jövőbeni feladat, amire bátorítom jelen tanulmány olvasót is. A modell ugyanis tényleg csak egy modell, még ha működőképes is. Megfelelő cáfolat esetében a modellt vagy el kell vetni, vagy módosítani kell.

A Fiú (Róma8:3; Róma8:32; Fil2:6-7; Gal1:16 1Kor11:23): Nincs megnevezne, nincs külön neve. Metamorfózis útján, alakváltást követően kerül "emberekhez hasonló formába, a bűnös hústest hasonlatosságába". A Fiú egy szellemi entitás, aki nem részese "húsnak és vérnek", és akit Isten a halálra ad. A halála a Pészahhoz kötődik, ezért halála nem tekinthető engesztelő áldozatnak.
A Krisztus (Felkent): az Isten által halálra adott Fiú. Tulajdonképpen a halálra adásban megtestesült Fiú. Az eklézsia, a hívők közössége adja a "Krisztus testét". A vére (hiszen a halálra adásban, a megtestesüléssel hús és vér részesévé lett) engesztelő áldozat az „előző szövetség” alatt elkövetett bűnök váltságaként. (Róma3:25, Róma 10:13, 15:20; 1Kor1:2; 2Tim2:19;2Thessz1:12)
Úr Krisztus Az Isten által a halálból felemelt, helyreállított, és megdicsőített, ezáltal Úrrá tett Felkent Fiú neve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése