2019. október 2., szerda

Márk evangéliuma, mint pálos allegória II. (a chiasztikus szerkezet)


Nagyon sokat töprengtem azon, hogy vajon a Márk evangéliuma miért kezdődik úgy, ahogy: "A Jézus Krisztus, az Isten Fia evangyéliomának kezdete". Több probléma is felmerült bennem ezzel kapcsolatban. 

Az első felmerülő kérdés a Pál teológiájának ismeretében az, hogy miért jelenik meg a "Jézus Krisztus" (ami a HáromNévModell alapján nem más itt, mint a néven nevezett Krisztus/ Felkent) kifejezéssel párhuzamosan az Isten Fia kifejezés is. Erre választ kaptam, amikor megtudtam, hogy Ehrman (nagyon meghatározó tudós) határozottan azt állítja, hogy az "Isten fia" kifejezés a v1-ben egy későbbi interpoláció, amit más tudósok is elfogadnak. Ez összezavart engem, mert egy ideig az a téves elképzelésem volt, hogy egy betoldás, mindig csak negatív értelemben jelenhet meg, tehát azért írtak bele a szövegbe, hogy egy teljesen más jelentéssel egészítsék ki az eredeti szerző gondolatait. Aztán pont a jelenlegi kérdés vizsgálatakor arra jöttem rá, hogy egy betoldás nem csak a jelentés módosítása, hanem a pontosítása miatt is lehetséges. Azt hiszem Márk evangéliumának kezdő versében is erről lehet szó.  

De felmerül egy másik, szerintem nehezebb kérdés is. Miért, de tényleg, miért tartotta fontosnak a szerző a kezdő versben kiemelni azt, hogy amit ír, az a "kezdete" a Jézus Krisztus (mint a nevén nevezett Felkent, vagyis a felkent Fiú) evangéliumának? Ennek semmi értelmi nincsen így önmagában. Minden olvasó, aki kezébe veszi az evangéliumot, annak biztos tudása van arról, hogy ahol elkezdi olvasni a szöveget, az az eleje annak, miért kell erre külön felhívni az olvasó figyelmét. A válasz Márk szerkesztési elvében rejlik.

Már a szerzői szándék ismertetésekor feltűnhetett, hogy rögtön az evangélium elején, majd a végén is megjelenik az a bizonyságtétel, hogy a főszereplő nem más, mint Isten fia. Ez az önmagába visszatérő érvelés nagyon jellemző Márkra. Ezt úgy nevezik, hogy a Márknak chiasztikus szerkezete (párhuzam, ellentét, párhuzam és ellentét együttesen megjelenő), szerkesztése van. Tulajdonképpen arról van szó, hogy az önmagába visszaforduló történet, mint egy ovális kerék, ad újabb és újabb lendületet az eseményeknek. Márk evangéliumának teljes chiasztikus szerkezete fel van térképezve, amit itt ellenőrizni lehet:
Nem mindenki tudhatja, ezért mondom, hogy úgy tűnik, hogy a Márk evangéliuma eredetileg véget ért a 16. fejezet 8. versével, tehát Márk evangéliuma nem tesz utalást a testi feltámadására. A történet úgy tűnik véget ér akkor, amikor az üres sírt felfedezőket félelem és álmélkodás fogta el annyira, hogy a félelem miatt senkinek sem beszéltek a tapasztaltakról. És úgy tűnik, hogy itt véget ér az evangélium. De ez nem így van:-) Az eredeti és figyelmes olvasóknak rá kellett jönnie arra, hogy ezzel a befejezéssel nem végződhet evangélium, vagyis jó hír. Az evangélium tehát még csak most kezdődik. Az üres sírban lévő, fehér ruhába öltözött férfiú tulajdonképpen a szereplőkkel együtt elküldi az olvasót a történet elejére, vagyis Galileába. Az ovális kerékként felfogható chiasztikus szerkezet újabb lökést ad a történetnek, és elkezdődik maga az evangélium:-) A Krisztus evangéliumának kezdete:-) Amit egészen addig és addig és addig és addig lehet olvasni, ameddig az olvasó el nem jut az Isten Fiába vetett hitbe.

Zseniális megoldás:-) 

1 megjegyzés: