2019. október 2., szerda

Márk evangéliuma, mint pálos allegória III. (kutatási eredmények)


Hadd szőjem tovább azon kutatóktól vett néhány idézettel az eddigieket, akik tőlem és egymástól függetlenül jutottak arra a következtetésre, hogy Márk evangéliuma a páli teológia kifejtése.

"A Márk evangéliumában a példázatok megvitatása hasonló a pálos tanításokban rejlő rejtélyek megvitatásához, és ugyanazt az alapvető funkciót szolgálja. Ezen túlmenően Márk 4:12-ben Ézsaiást idézi, ami Pál római levelére utal, ahol Pál Izrael kudarcáról beszél. A Márk 4:13-ban a szerzõ folytatja azt, hogy az apostolok hasonlóképpen maguk sem értik a példázatát, ami ismét összhangban van a pálos szektummal, amely szerint a többi apostol, különösen Péter, Jakab és János, nem értette a Krisztus „valódi” természetét és jellemét (a fiúságot). A Márk szerzője úgy néz ki, mint Pál követője, aki Pálos -témákat sző a narratívájába." 

"A Márk evangéliumának négy ördögűző jelenete közül mind a négy ördögűzés felidézi Ézsaiás 65-et. A genezáreti ördögűzés azért érdekes, mert Genezáret több mérföldnyire van a víztől, és így valójában nincs értelme. Ez a Márk evangéliumának a számos földrajzi problémája közül az egyik, ami azt jelzi, hogy a történet szerzője nem a Galilea régiójából származott, és talán soha nem volt ott. Ez összhangban állna azzal, hogy a szerző Rómában élő Pál követő, amely a Márk evangélium írásának hagyományos helye, ahol úgy vélik, hogy Márk evangéliumát írták."

"A Légió története nem tűnik közvetlen utalásnak az Ézsaiás 65-re, hanem tartalmaz olyan témákat, mint Ézsaiás 65, függetlenül attól, hogy ez szándékos-e vagy sem. Ez ismét a pálos témára épül, amely szerint Jézus szerepe a bűnösök megváltója és az istentelenek megmentője. Az, hogy a tisztátalan lelkek megpróbálnak belépni a sertésekbe, azt jelenti, hogy az általa elfoglalt ember tisztátalanabb volt, mint a sertés, amit a zsidók a tisztátalan állatoknak láttak. A jelenet nyilvánvalóan tele van szimbolizmussal, és nem egy történelmi utalás."

(Robert G. Price: The Gospel of Mark as Reaction and Allegory 2007)

„Mark elsődleges célja az volt, hogy megvédje a kereszténység látását, amely ellen Pál apostol „ júdaista”ellenfelei harcoltak. Azért vállalta fel ezt a védelmet, mert az apostol nevében írt leveleket már nem tartották megfelelőnek, esetleg azért, mert Pál önmaga már nem volt jelen, hogy személyesen megvédje a hatalmát. Márk nem jelentett be semmilyen új Jézus tanítást, mert egyik sem volt számára elérhető: fő forrása az Ószövetség, a homérikus eposzok, és Pál levelei, nem a tanítványok vagy a szóbeli hagyomány. És így írt egy evangéliumot, amely implicit módon igazolta Pál és az ő írásainak hatalmát."

"Célom ebben a könyvben elsősorban a Márk és Pál levelei közötti irodalmi kapcsolat bizonyítékainak bemutatása. Ez az intertextuális kapcsolat mindkét irányban működik: a Márk evangéliuma kölcsönöz a leveleiből, és megerősíti az írások hatalmát ”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése