2019. október 2., szerda

Márk evangéliuma, mint pálos allegória I. (a szerzői szándék)


Úgy tűnik, hogy a kereszténység és a keresztény teológusok Márk evangéliumát történeti beszámolónak gondolják. Pedig Márk narratívája legalább részben, de talán legnagyobb részben teológiai, nem pedig pusztán történelmi érdekek által vezérelt. 
Célom nem a Márk evangélium történeti hitelességének vizsgálata, hanem Márk evangéliuma irodalmi függőségének bemutatása, amit egymástól független, de ugyanerre a következtetésre jutó kutatások is valószínűsítenek. Ezek mindegyike azt valószínűsíti, hogy Márk egy irodalmi alkotás, ami Pál teológiájának a kifejtése, és nem történeti, hanem literális, főként ószövetségi írásokon alapul. Van történelmi magja, de ez inkább krisztológiai megfontolások mentén jelenik meg. Mivel Pál evangéliumának szíve a fiúságra, a fiúságba vetett hitbe juttatás volt, ezért első lépésben talán annak a megvizsgálása lehet a legcélravezetőbb, hogy Márk szerzői szándékában megjelenik-e a fiúság megerősítésére irányuló törekvés. Mi tehát Márk szerzői szándéka?


Én sokáig elhittem azt a fősodratú tudományos álláspontot, hogy Márk szerzői szándéka szerint a győztes messiáskirály képét akarta megváltoztatni a szenvedő messiás képére, azt akarta elmondani, hogy a Fiu (Jézus)) akkor is messiás volt, ha szenvedett és meghalt. De ez úgy tűnik, nem igaz:-)
Márk evangéliuma tulajdonképpen nem más, mint egy "szenvedéstörténet, hosszú bevezetéssel", ahogyan egyszer valamelyik tudós jellemezte. Ha figyelmesen olvassuk Márkot, akkor fel fog tűnni, hogy Márk evangéliumában a Fiú (Jézus) személyén és a halálán van a hangsúly, a Fiú (Jézus) személye és halála áll a középpontban.
Bart Ehrman, a blogján egy nagyon jó sorozatot közölt le a messiási titok és a szinoptikus probléma kérdéskörében, amiből az derül ki, hogy a Márk evangélium megírásának történelmi háttere az lehet (amire az Újszövetség különböző részeiből lehet következtetni), hogy az első hívők azt hitték, hogy a Fiú (Jézus) a feltámadáskor lett az Isten Fia. Ez volt a legkorábbi krisztológia. Ehrman szerint a Márk szerzői szándéka annak a megerősítése volt, hogy a Fiú (Jézus) már a szolgálata idején is Isten fia volt. Márk nem egy történelmi beszámolót akart adni a történeti Jézusról, vagy a szenvedő messiási képet akarta kialakítani, hanem a keresztény hit formálása volt a célja. Talán nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy, Márknak nem Jézus messiásként, hanem Isten Fiaként való bemutatása volt a célja.

Ezt a feltételezést látszik megerősíteni az is, hogy a Márk evangéliuma nem adopcionista evangélium, tehát nincs benne szó arról, hogy Isten bármikor (akár a János keresztségénél, vagy a feltámadáskor) örökbe fogadta volna a Fiút (Jézust). A Fiú (Jézus) alakja minden előzmény nélkül jelenik meg. Márk nem is közöl családfát, semmit nem tudunk meg a Fiúról (Jézusról), hiszen ez Márk számára nem kérdés, amit az evangélium elején magával Istennel mondat ki: "Te vagy az én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm." Annak ellenére azonban, hogy ez a mondat rögtön az evangélium elején elhangzik, a Márk teljes evangéliumában csak két(féle) "lény" ismeri a Fiút (Jézust), mint az "Isten Fia" vagy az "Isten Szentje": a démonok (tisztátalan szellemek) és egy római katona (a keresztnél), aki nyilvánvalóan a pogányok szimbólumaként jelenik meg. A szerzői szándék legtisztább kifejeződése viszont megint csak érdekes módon, az evangélium végén nyilvánítódik ki a pogányság szimbólumának tekinthető római százados szájából: "Bizony, ez az ember Isten Fia volt!"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése