A páli
tanításban kulcsfontosságú, (isten által elbocsátott) Fiú alakjának a bűnös
hústesthez hasonlatos látszat teste van, tehát nem a történeti Jézusról van
megformázva, illetve nem a történeti Jézusról szól. Ennek a Fiúnak nem ismerjük
a nevét, Pál sosem nevezi meg.
A Fiú egy drámai
aktusban, Isten által adatik át a halál kezére, vagyis a látszat testből, az
isten által felkínált pászahi (tehát semmiképpen nem engesztelő) áldozati
bárányként hal meg. A Fiú, Isten ezen cselekedete során megtestesül, hús és vér
részesévé lesz (legszebb irodalmi formában a Luk22:44-ben olvasható). Ő, mint a
krisztus, magyarul felkent az, akinek a vérét engesztelő áldozatként Isten
elfogadja. Már el tudja fogadni ezt az engesztelést isten, hiszen a Fiú halálra
lett adva, és megtestesült állapotában már képes ezt az áldozatot bemutatni.
Pál a felkent
Fiút, vagyis a teológiája szerint Isten által már halálra adott Fiút a Krisztusnak nevezi, és még véletlenül sem a történeti hús vér Jézust. Mert volt hús és vér Jézus, de Pál nem ismerte, egy másik idősíkban volt. Pál nem
titulusként használja a krisztus szót, hanem "minőségként". A
krisztus szó ugyanis szó szerint azt
jelenti, hogy "felkent". Ezért amikor Pál azt mondja, hogy "krisztus", akkor azt mondja, hogy "felkent",
ahol a "felkent" szó nem a Fiú titulusát, hanem a Fiúnak egy
minőségét jelöli:azt, hogy halott.
Azt gondolom, hogy a Pál pogány missziója és a "júdaista" ellenfelek
küldetése közötti különbség messze meghaladta azt a kérdést, hogy a pogányoknak
kell-e követniük a zsidó hagyományokat, vagy nem. Alaposabb, és mélyebb
nézeteltérésekről van szó: Pál ellenfelei úgy vélték, hogy a mennyei királyság
már megérkezett, és a hívők már élvezik a feltámadt életet, míg Pál azt
hangsúlyozta, hogy a feltámadás még nem jött el, és a hívők jelenlegi élete
inkább a keresztre feszítésben, a "krisztusban", a feltámadás
reménységében, a hit által teljesedhet ki.
Pál rendszeréből tényleg kiolvasható az, hogy a pászahi áldozat mellett engesztelő áldoazatra is sor került? Hiszen az egész történet annyira a Húsvéthoz és nem - az ebben évben éppen mai nappal kezdődő - Jom kippurhoz.
VálaszTörlésA Pál kontra "júdaista" ellenfelek nézeteltérését részleteznéd olyan alátámasztásokkal, mit a korábbi kérdéseket?
"Pál rendszeréből tényleg kiolvasható az, hogy a pászahi áldozat mellett engesztelő áldoazatra is sor került? Hiszen az egész történet annyira a Húsvéthoz és nem - az ebben évben éppen mai nappal kezdődő - Jom kippurhoz." -Ja igen, Róma 3:25?
VálaszTörlésPontosan. Először engesztelő áldozat, majd húsvéti áldozat.
VálaszTörlés