„Én Jézus küldöttem az én angyalomat, hogy
ezekről bizonyságot tegyen néktek a gyülekezetekben. Én vagyok Dávidnak ama
gyökere és ága: ama fényes és hajnali
csillag.”
Érdekes az utolsó mondat. Meggyőződésem szerint ez egy féligazság. Mégpedig nem egészen a szokványos értelemben. Az első fele ugyanis hazugság, a második fele viszont igaz. Jeshua valóban „ama fényes és hajnali csillag” – viszont nem Dávid király leszármazottja, nem a Messiás. Ám ez egy ismert szimbólum. Héberül Helel ben Sachar (הילל בן שחר), Vénusz, a hajnal fia.24 Ki tehát Jézus? A legismertebb néven: a Sátán. Tehát nem más, mint Lucifer, a Fényhozó Hajnalcsillag.25 E megállapításom immáron nem először kerül terítékre.26 Azt hiszem érthető, hogy miért. Amire rájöttem ugyanis, az egy falrengető tudományos felfedezés – ezt kellene belátni. Nem, egyáltalán nem valamiféle heccelődő blaszfémiáról van itt szó.27"
Na, szóval hogy is mondjam! Ez nagyon erős megfogalmazás, olyannyira erős, hogy én, aki nem gondolom azt, hogy Pál apostol valaha is a szájára vette volna a Jézus szót, szóval énnekem is el kellett egy kicsit gondolkodnom, hogy most mi is ez! Ez a rész amiben van, majdnem a vége a Jelenések könyvének, hiszen tudjuk, hogy huszonegy verset tartalmaz ez a fejezet, ez pedig a tizehatodik vers. Rögtön ezt követően a Jelenések könyvének szerzője egy szörnyű átkot mond mindenkinek, aki a szöveget módosítani meri. Ezek után persze egyből megragadott, hogy ezek a sorok igazából nem a páli levelekből vannak, hanem a Jelenések könyvéből, tehát olyan emberektől, akik szerint Jézus ama fényes és hajnali csillag! Ha innen nézzük, akkor az állapítható meg, hogy a kereszténység már a legelején, az alakulásánál egy nagyon összetett vallás volt, ahol voltak a Jézust követöek, csak a Fiú, és csak a felkent követőek, a doketisták, meg etc.
Gáspár kijelenti, hogy Jézus nem Dávid fia és nem Messiás, hanem a „fényes és hajnali csillag”, az első Fiú, a bukott angyal, a Sátán megtestesülése. Ezt nem morális, hanem kozmikus-ontológiai értelemben állítja: Jézus mint a „testté lett isteni” a Végtelen önellentéte, a végesbe zárt isteni –vagyis Isten tagadása testben. Ez a rész egyértelműen apokrif és kabbalisztikus forrásokra épül (Abulafia, Wolfson), és a zsidó–keresztény ellentétet szimbolikus teológiai szintre emeli.
Aztán arra is kitér, hogy mit jelent a Krisztus szó! "Tudvalevő, hogy a „Messiás” és a „Krisztus” szavak ugyanazt jelentik, csupán eltérő nyelven. A jelentés: Felkent." Ez egy kicsit más, ahogy én már elgondoltam ezt, hogy tulajdonképpen nem a messiás szóval azonos, hanem a halott, a felkent/κεχρισμένος/kechrisménos Fiúval. Ahogy meghalt, abban a pillanatban lett ez a neve: felkent. Na de vissza az esszéhez!
A kereszténység Gáspár szerint nem erkölcsi megújulás, hanem ontológiai összeomlás: Isten többé nem Úr, hanem áldozat, vagyis nem-Isten. A Jézus–Lucifer–Sátán azonosság után a következő logikai lépés az ember: ha Isten önmagát tagadta, az ember az ő negatív képmása. Ez az „isten utáni ember” az ateizmus végső formája: olyan vallásos lény, aki Isten hiányát imádja. Ezért a kereszténység Gáspárnál ateizmus a gyakorlatban, mert a hívő cselekvése az Isten-hiány fenntartása: az imádság az üres térhez, a hit az eltűnthöz, a szeretet a semmihez.
Gáspár Zoltán Ernő esszéjének középső része a legteljesebb radikális teológiai fordulat a magyar filozófiai irodalomban: egy olyan valláskritika, amely nem kívülről támadja a kereszténységet, hanem belülről mutatja meg annak önellentmondását: hogy a keresztény Isten maga az, aki ateistává válik önmaga ellenében.
Itt bárki elolvashatja az esszét:
https://www.academia.edu/123451480/Miért_ateizmus_a_kereszténység
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése