2025. november 3., hétfő

"Miért ateizmus a kereszténység?"

Gáspár Zoltán Ernő, aki önmagát filozófusnak és festőnek mondja,  2002-ben diplomázott a Pécsi Egyetemen. Debrecenben doktorandusz volt, de elég erős szakmai ellenérzései voltak a doktori iskola vezetésével kapcsolatosan. A címben felvetett kérdés abszurdnak, vagy akár nonszensznek is hathat, de fontosnak látja a címben a felvetést, és ezt megpróbálja bizonyítani is. Annyi közöm van Zoltánhoz, hogy neki is elküldtem a blogom címét, de nem nyerte meg az ízlését, amit szóvá is tett számomra: magyarul nem gondolkodott velem együtt!
A "Miért ateizmus a kereszténység?" című esszéje egy nagyon erős tudományos valláskritika a kereszténységgel kapcsolatosan. Már a címben elveszi a kereszténység egyik legkorábbi ellenségének az élét, az ateizmusnak, és tulajdonképpen magát a kereszténységet vádolja meg ateizmussal! De nézzük, hogy is teszi ezt!
Először egy kis fogalmi rendszerezéssel indítja gondolkodásunkat, előkerül a teizmus, az ateizmus, és még az is, hogy ki/mi Isten, és ezeket kellőképpen ki is fejti. Ezek után kérül szóba a kereszténység ateizmusa, és megállapítja, hogy a kereszténység a metafizikáját kellő képpen istenhívőnek tartja, és amivel baj van az az, hogy a teológiáját monoteizmusnak nevezi. Így fogalmaz:

"Nyilvánvaló, hogy itt a Sancta Trinitas-doctrina, vagyis a Szentháromság-tan abszurd és nonszensz, tökéletesen logikátlan és mindezek miatt, fals tévtan mivoltára gondolok elsősorban.20 Korábban immáron több ízben is írtam erről. A kérdést több szempontból is meg lehet – és persze szükséges is – közelíteni. A közvetlen megközelítés magára ezen speciális azonosság-tanra összpontosít. A Hármas-Egy Istenség tézise az alapja a kereszténység monoteizmusának. Jó ideje az a katolikus álláspont, hogy a Szentháromság-tan értelme ún. „hittitok”.21 Már az ókorban nyilvánvaló volt érdemesebb gondolkodók számára, hogy maga e doktrina – de túl ezen Jézus „Krisztus” istensége (deitas) is – abszurd. Tertullianus írt is erről.22 Ám éppen azért kell hinni benne, mert abszurd. Az indoklása szerint éppen ezért Isten műve maga a kereszténység, mert képtelenség, hiszen Isten mindenható, vagyis képtelen dolgokra is képes. Ám maga a tan közvetlenül – fogalmi-logikai alapon – is több sebből vérzik.
Maga a személy mint olyan szubsztancia, ergo esszencia – ezt maga a Magyar Katolikus Lexikon írja.23 Márpedig három esszencia nem egyetlen esszencia. Ennyi. A fentebbiből következően a Szentháromság-tan tévtan. Jézus Isten elsőszülött – s nem egyetlen – fia, az első kerub. Ám tudni lehet ki Ő. Néha maga Jézus is elárulja magát. Például a Jelenések Könyvében."

Egy vallás, amely ellentmondásos istenképet vall, valójában nem hisz az Istenben, hanem feloldja őt a saját konstrukciójábanMost pedig az a rész jön, ami miatt vállaltam ennek az esszének az ismertetését. Vagyis tulajdonképpen az a rész, ami leírja, hogy kicsoda Jézus? Most jön az esszé középső részének drámai fordulata:

"Jel 22.16

„Én Jézus küldöttem az én angyalomat, hogy ezekről bizonyságot tegyen néktek a gyülekezetekben. Én vagyok Dávidnak ama gyökere és ága: ama fényes és hajnali csillag.”

Érdekes az utolsó mondat. Meggyőződésem szerint ez egy féligazság. Mégpedig nem egészen a szokványos értelemben. Az első fele ugyanis hazugság, a második fele viszont igaz. Jeshua valóban „ama fényes és hajnali csillag” – viszont nem Dávid király leszármazottja, nem a Messiás. Ám ez egy ismert szimbólum. Héberül Helel ben Sachar (הילל בן שחר), Vénusz, a hajnal fia.24 Ki tehát Jézus? A legismertebb néven: a Sátán. Tehát nem más, mint Lucifer, a Fényhozó Hajnalcsillag.25 E megállapításom immáron nem először kerül terítékre.26 Azt hiszem érthető, hogy miért. Amire rájöttem ugyanis, az egy falrengető tudományos felfedezés – ezt kellene belátni. Nem, egyáltalán nem valamiféle heccelődő blaszfémiáról van itt szó.27"

Na, szóval hogy is mondjam! Ez nagyon erős megfogalmazás, olyannyira erős, hogy én, aki nem gondolom azt, hogy Pál apostol valaha is a szájára vette volna a Jézus szót, szóval énnekem is el kellett egy kicsit gondolkodnom, hogy most mi is ez! Ez a rész amiben van, majdnem a vége a Jelenések könyvének, hiszen tudjuk, hogy huszonegy verset tartalmaz ez a fejezet, ez pedig a tizehatodik vers. Rögtön ezt követően a Jelenések könyvének szerzője egy szörnyű átkot mond mindenkinek, aki a szöveget módosítani meri. Ezek után persze egyből megragadott, hogy ezek a sorok igazából nem a páli levelekből vannak, hanem a Jelenések könyvéből, tehát olyan emberektől, akik szerint Jézus ama fényes és hajnali csillag! Ha innen nézzük, akkor az állapítható meg, hogy a kereszténység már a legelején, az alakulásánál egy nagyon összetett vallás volt, ahol voltak a Jézust követöek, csak a Fiú, és csak a felkent követőek, a doketisták, meg etc.

Gáspár kijelenti, hogy Jézus nem Dávid fia és nem Messiás, hanem a „fényes és hajnali csillag”, az első Fiú, a bukott angyal, a Sátán megtestesülése. Ezt nem morális, hanem kozmikus-ontológiai értelemben állítja: Jézus mint a „testté lett isteni” a Végtelen önellentéte, a végesbe zárt isteni –vagyis Isten tagadása testben. Ez a rész egyértelműen apokrif és kabbalisztikus forrásokra épül (Abulafia, Wolfson), és a zsidó–keresztény ellentétet szimbolikus teológiai szintre emeli. 

Aztán arra is kitér, hogy mit jelent a Krisztus szó! "Tudvalevő, hogy a „Messiás” és a „Krisztus” szavak ugyanazt jelentik, csupán eltérő nyelven. A jelentés: Felkent." Ez egy kicsit más, ahogy én már elgondoltam ezt, hogy tulajdonképpen nem a messiás szóval azonos, hanem a halott, a felkent/κεχρισμένος/kechrisménos Fiúval. Ahogy meghalt, abban a pillanatban lett ez a neve: felkent. Na de vissza az esszéhez!

A kereszténység Gáspár szerint nem erkölcsi megújulás, hanem ontológiai összeomlás: Isten többé nem Úr, hanem áldozat, vagyis nem-Isten. A Jézus–Lucifer–Sátán azonosság után a következő logikai lépés az ember: ha Isten önmagát tagadta, az ember az ő negatív képmása. Ez az „isten utáni ember” az ateizmus végső formája: olyan vallásos lény, aki Isten hiányát imádja. Ezért a kereszténység Gáspárnál ateizmus a gyakorlatban, mert a hívő cselekvése az Isten-hiány fenntartása: az imádság az üres térhez, a hit az eltűnthöz, a szeretet a semmihez.

Gáspár Zoltán Ernő esszéjének középső része a legteljesebb radikális teológiai fordulat a magyar filozófiai irodalomban: egy olyan valláskritika, amely nem kívülről támadja a kereszténységet, hanem belülről mutatja meg annak önellentmondását: hogy a keresztény Isten maga az, aki ateistává válik önmaga ellenében.

Itt bárki elolvashatja az esszét:

https://www.academia.edu/123451480/Miért_ateizmus_a_kereszténység

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése