1. Bevezetés
Pál apostol evangéliumának központi eleme a „Krisztus” vagy „Felkent” fogalma, mely nem csupán egy történeti személy megnevezése, hanem egy teológiai állapot és funkció kifejezése. Pál a Fiút Isten által halálra adott szellemi lényként mutatja be, aki a megváltás aktusában a bűn átkát hordozza. Ebben a tanulmányban részletesen vizsgáljuk, hogy miként kapcsolódik össze ez a fogalom az 5Mózes 21:22-23-ban megjelenő „átok a fán függőn” motívummal, valamint hogy miként értelmezhető ez a judaizmus vallási és jogi hátterében.
2. A „Krisztus/Felkent” fogalma Pál teológiájában
2.1 A Fiú halálra adása (Róma 8:32; Filippi 2:6-8)
-
Pál nem egyszerűen egy történelmi, hús-vér személyt nevez „Krisztusnak”, hanem egy szellemi entitást, aki Isten akaratából „halálra adatott” (paradidomi), hogy megváltást hozzon.
-
Ez a Fiú nem engesztelő véráldozat az ókori zsidó értelemben, mert nincs vére, hanem egy „pészahi” védőáldozat, amely lehetővé teszi a hitet és az üdvösséget.
-
A megtestesülés és halál jelentősége ebben a narratívában az, hogy a Fiú elveszíti isteni formáját (morfiát), emberi formát ölt, meghal, majd feltámadva visszanyeri isteni alakját.
2.2 A Krisztus és a halott Fiú
-
A „Krisztus” kifejezés maga a görög „Felkent” szó megfelelője (Χριστός), ami egyfelől szentelt, felkenett személyt jelent, másfelől utal az üdvtörténeti szolgálatra.
-
Pál értelmezésében a Krisztus az a halott, halálra adott Fiú, aki vállalta az átkot, hogy rajta keresztül az Isten igazsága és kegyelme megnyilvánuljon.
3. Az „átok a fán függőn” – 5Mózes 21:22-23
3.1 Az 5Mózes 21:22-23 szövege és jelentése
-
Az 5Mózesben az áll, hogy ha valakit kivégeznek, és holttestét fán (vagy más emelt helyen) akasztják fel, az átok jele lesz előtte.
-
Ez az ítélet kifejezi, hogy az elítélt személy Isten ítélete és átkának tárgya, és nem lehet házában eltemetni, mert tisztátalanságot hoz.
3.2 A „fa” jelentése a judaizmusban
-
A fa vagy kereszt a halál, ítélet és átok jelképe, az igazságszolgáltatás megtestesítője.
-
Az átok „látható jele” volt, ami figyelmeztető funkciót is betöltött a közösségben.
4. Pál felhasználása az 5Mózes 21:22-23 motívumának
4.1 Galata levél 3:13: „A Krisztus átokká lett”
-
Pál egyértelműen idézi a zsidó törvényt, hogy Krisztus a fán függve átokká lett, vagyis a bűn átkát hordozta a hívők helyett.
-
Ezzel az átokkal Krisztus nemcsak a büntetés hordozója, hanem az engesztelő áldozat nélküli megváltás eszköze is.
4.2 Az „átok” jelentősége a páli megváltás teológiában
-
Az átok hordozása nem pusztán büntetés, hanem a törvény alóli felszabadulás, a bűn és halál hatalmának megtörése.
-
Krisztus halála és átok hordozása lehetővé teszi a „hitből hitbe” jutást, azaz a folyamatos megigazulást és fiúságra jutást.
5. Teológiai és egzisztenciális következmények
5.1 A „hitből hitbe” elv
-
Pál tanítása szerint a megváltás nem egyszeri hitaktus, hanem egy folyamat: az ember a Krisztusba vetett hit által jut el az Istenfiúságba.
-
A Krisztus halála, átok hordozása és feltámadása áll ennek a folyamatnak a középpontjában.
5.2 A Fiú valódi természete
-
A páli evangéliumban a Fiú nem egyszerűen ember, hanem transzcendens, halálra adott és feltámadott lény.
-
Ez magyarázza, hogy miért nem tekinthető az ő halála „engedelmes engesztelő áldozatnak” az ókori zsidó törvények értelmében, hanem inkább a „pészahi bárány” megtestesülésének.
6. Összefoglalás
-
Pál apostol teológiájában a „Krisztus/Felkent” egy halálra adott, halott Fiú, aki magára veszi az átkot (5Mózes 21:22-23 alapján), és ezzel lehetővé teszi az üdvösséget.
-
Az 5Mózes szövege egy fontos vallási és jogi háttér, amely Pál számára kifejezi az ítélet és átok súlyát és jelentőségét, és egyben a megváltás mély teológiai jelentését.
-
Ez a megközelítés segít megérteni a páli evangélium központi üzenetét: a hitből hitbe való eljutást az Isten által halálra adott Fiú által, aki Krisztus/Felkent lesz a hívők számára
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése