2025. május 17., szombat

Még egy keveset a Krisztus- himnuszról!

Barth Ehrman írt egy nagyon jó posztot, és azért idézem, mert én is a Krisztus- himnuszt idéztem. Meg azért is jó cikk, mert leírja a himnuszt görögül is.  

"ὃς ἐν μορφῇ θεοῦ ὑπάρχων

Aki Isten formájában lévén,

οὐχ ἁρπαγον ἡγήσατο

nem tartotta elrabolandó dolognak

τὸ εἶναι ἴσα θεῷ,

az Istennel egyenlő létet.

ἀλλὰ ἑαυτὸν ἐκένωσεν

De kiürítette magát,

μορφὴν δούλου λαβών,

rabszolga alakot öltve

ἐν ὁμοιώματι ἀνθρώπων γενόμενος:

és emberhez hasonlóvá született

καὶ σχήματι εὑρεθεὶς ὡς ἄνθρωπος

És amikor emberi alakban megtalálható volt

8 ἐταπείνωσεν ἑαυτον

megalázta magát

γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυροộ.

Engedelmesek lévén mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig."

Így folytatja:

"A Filippibeliekhez írt levél Krisztus-versében JÉZUS, a felmagasztalt Úr, aki előtt mindenki meghajol és vallást tesz. Krisztus, felmagasztalásában, a legmagasabb szintre emelkedik, magának Istennek a szintjére. Ez a vers egy Ószövetségi szakaszra utal (feltételezve, hogy az olvasó/hallgató ismeri azt), és bizonyos értelemben megfordítja azt – most nem Jahvére, hanem Jézusra vonatkozik, annak ellenére, hogy az eredetiben „nincs más”.

Ez NEM azt mondja, hogy Jézus „Jahve” volt, vagy hogy mindig is Jahve volt. Azt mondja, hogy Isten  magával egy szintre emelte őt, ahol mindenki Úrként imádta őt, ahogyan Jahvét is imádták. MEGJEGYZÉS: a Jahve nevet görögül „Úrnak” fordítják, így a „minden név felett álló név” valószínűleg azt jelenti, hogy most Jézust is „Úrnak” nevezik, magával Istennel együtt, és ugyanúgy tisztelik.

Záró gondolat: ez a vers tehát egy olyan nézőpontot képvisel, amely egyszerre megtestesülési – Krisztus egy eleve létező isteni lény Isten formájában, bár (kifejezetten) nem egyenlő Istennel, aki emberré válik – és felmagasztaltatási – akit még magasabbra magasztalnak, mint korábban volt, hogy egyenlő legyen Istennel. Eléggé költemény. És még azelőtt íródott, hogy Pál a Filippiekhez írt levelét írta volna az i. sz. 50-es évek közepén, tehát legkésőbb legalább 20 évvel azutánra kell datálódnia, hogy maga Jézus a földön járt. Elég elképesztő!

A későbbi keresztények tovább módosítják krisztológiai nézeteiket, így Jézus nem emelkedett fel magasabb szintre a feltámadásakor, hanem már előtte egyenlő volt Istennel. Mindezen krisztológiai nézetekben ott van a sürgető kérdés – ami legalábbis *vált* sürgetővé a későbbi időkben (Pál idejében nyilvánvalóan nem volt annyira sürgető, mivel nem foglalkozik vele; talán senki sem gondolt rá problémának?): ha Jézus valamilyen értelemben Isten – valójában egyenlő Istennel – és Isten az Isten, nos, ez nem jelenti azt, hogy két Isten van?

A sokkal később kidolgozott háromságtan pontosan erre a kérdésre volt hivatott válaszolni."


Néhány megjegyzés! Bart még mindíg nem fogadta el tőlem azt a gondolatot, hogy Pál nem beszélt Jézusról, hanem a Fiúról és a felkentről/krisztusról beszélt. Így egy kicsit logikátlannak tűnik a magyarázata. Azt én sem tagadtam, hogy a Jahve nevet görögül "Úrnak" fordítják, de azt már nem mondtam, hogy most már Jézust is "Úrnak" nevezik, mert ez nem igaz! Én azt mondtam, hogy a JHWH-nak, ami nomina sacraként van leírva, "Úr" jelentése van. Nincs Jézus nomina sacraként! JHWH van, nomina sacraként. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése