2. Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot!
3. Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét!
4. Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt!
5. Tiszteld apádat és anyádat!
6. Ne ölj!
7. Ne paráználkodj!
8. Ne lopj!
9. Ne tanúskodj hamisan!
10. Ne kívánd...!
Na de mi baja volt Pálnak ezzel az egy sorral, ami úgy kezdődik, hogy "Ne kívánd..."? Mert úgy ír, mintha megtagadta volna, hogy Istennek bármi köze is van a törvényhez. Azt tudjuk Freedmantól, hogy mit a tartalma, azt viszont nem, hogy ki adta oda a zsidóknak, egészen pontosan Mózesnek: Pál szerint az angyalok. Pálnak azt az állítását, miszerint a sinai törvény angyali, nem isteni eredetű, a Róma5:20 is megerősíteni látszik. Itt a fordítások általában nem adják vissza az eredeti olvasatot, a legtöbb fordítás az első igét egyszerűen „bejött” vagy „belépett”- ként fordítja megfosztva eredeti jelentésétől: a görög „pareiserchomai” ige azonban szó szerint azt jelenti, hogy „lopakodva jön” vagy „méltatlan motívumokkal” (lásd Bauer Lexikon). Az egyetlen más alkalom, amikor a szót a páli levelekben használják, a Gal. 2: 4, és a fordítók itt már helyesen adják meg azt a jelentést, amit valóban jelent: „belopózkodott hamis atyafiakért, akik alattomban közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi szabadságunkat…”(Károli).
Pál szerint a törvényt nem lehet betölteni, hanem a KrisztusBAN ér véget. Na persze nem úgy, ahogyan ezt ma a keresztények képzelik:-) Pál nem azt írja, hogy a törvény elvezet minket Jézushoz, vagy hogy „Jézushoz vezérlő mester” lenne, ez az eddigiek alapján teljesen nonszensz lenne Páltól, hanem azt, hogy a "törvény vége a Krisztus." A törvény vége pedig a 10. parancsolat, a „Ne kívánd…” parancs, ami által a bűn erőt kapván Pál (a belső, nem látható ember) halálát okozta (Róma7), és megjelenik a Krisztus.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése