„Mert nem
szégyenlem a (Krisztus) evangyéliomát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek
idvességére, zsidónak először meg görögnek. Mert az Istennek igazsága
jelentetik ki abban hitből hitbe, miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig
hitből él.” (Róma
1:16-17). (Zárójelben jegyzem meg, hogy az a.) vers ezen fordítását a
legrégebbi kéziratok nem támogatják, a Krisztus szót ezért tettem zárójelbe.)
"Hogy
megismerjem Őt, és az Ő feltámadásának erejét, és az Ő szenvedéseiben való
részesülésemet, hasonlóvá lévén az ő halálához;" (Fil 3:10)
Az 'Ő' itt a Pál szerint feltámadt Úr. Az a halálból
feltámadt Fiú, aki a vétkes hústesthez hasonlatos testben lévén, az Isten
által az emberek üdvéért halálra adatott. Mikor adatott az emberek üdvéért
halálra? A kivégzését megelőző valamelyik éjszakán, és nem a kereszten. Na most
akkor hogyan akar Pál hasonlatos lenni a Fiú halálához? Úgy, hogy kereszten
akarja végezni? Nyilván nem, hanem úgy, ahogyan a Fiú is halálra adatott Isten
által.
Pált nem érdekelte az üres sír, sosem beszél róla. Pál számára a halál
nem az volt, amikor valakit sírba tesznek, hanem az, amikor hasonlatossá vált a Fiú, Isten általi halálához. Ő hasonlatos akart lenni, részesülni
akart a Fiú halálában (nem a kereszthalálában). Krisztus rabszolgája akart
lenni, mert így remélhette a halottak feltámadásában való részvételét:-) Pál a
Krisztussal, (és nem a Fiúval) együtt megfeszített óemberét halottnak gondolta
ugyanis:-) Szó szerint, nem képletesen!
Pál tehát a Krisztust hirdette, mint megfeszítettet, és ezzel az volt
a célja, hogy a Krisztushitből, az Isten Fiába vetett hitre juttassa
hallgatóságát. Pál a láthatót azonosította a Krisztussal, a láthatót, mint a
Krisztussal megfeszített óemberével, önmagát pedig, a nem látható, belső,
megújult szellemi emberrel: „Mert most
tükör által, homályosan látunk…” (1Kor13:12). „Nézzétek csak a szem előtt való dolgokat! Ha valaki elhitte magáról,
hogy a Felkenté (Krisztusé), az magából kiindulva vessen azzal számot, hogy
amint ő a Felkenté (Krisztusé), úgy mi is.” (Csia; 2Kor 10:7)
Pál tehát Krisztusban (aki nem azonosítható Jézussal) egy isteni
megoldást látott a törvény átkára, a törvény erejére, hiszen Pál szerint a
bűnnek nincs ereje a törvény nélkül. Pál szerint a bűn okozza a halált, de a
bűn az erejét a törvénytől kapja. Farizeusként viszont nem tagadhatta meg a
törvényt, az számára szent, és sérthetetlen volt. Ezért az írások alapján egy
olyan koncepciót látott megvalósulni, ami szerint „a törvény vége Krisztus”
(Róma10:4), vagyis az Isten által felkínált, Krisztus engesztelő áldozatának
elfogadása révén egy szellemi, megújult állapotban létezést a Krisztusban, ahol
már nem hat a törvény átka, ahol nem a hústest uralja az emberi gondolkodást és
cselekedeteket. Ez úgy lehetséges, hogy az ember már nem azonos önnön
önmagával, akit a tükörben lát nem más, mint a Krisztus. Így válik érthetővé,
hogy Pál miért „hitből hitbe”, és nem hitből és cselekedetekből egyszerre látta
az Isten előtti megigazulás jézusi útját. „Sőt
magunk is halálra szántuk magunkat, hogy ne bizakodnánk mi magunkban, hanem
Istenben, aki feltámasztja a holtakat…” (1Kor1:9)
Pál szerint a törvényt nem lehet betölteni, hanem a KrisztusBAN ér
véget. Na persze nem úgy, ahogyan ezt ma a keresztények képzelik:-) Pál nem azt
írja, hogy a törvény elvezet minket Jézushoz, vagy hogy „Jézushoz vezérlő
mester” lenne, ez az eddigiek alapján teljesen nonszensz lenne Páltól, hanem
azt, hogy a "törvény vége a
Krisztus." A törvény vége pedig a 10. parancsolat, a „Ne kívánd…”
parancs, ami által a bűn erőt kapván Pál (a belső, nem látható ember) halálát
okozta (Róma7).
Az is elképzelhető, hogy Pál úgy gondolta, hogy mindenki a Krisztusban
van, csak ennek a tudatosodása, gnózisa, ismerete, belátása különbözteti meg a
keresztényt, vagyis a krisztusi embert a többi, „belátással nem bíró”
hitetlenektől, köztük „Ábrahám magvai”-tól, akik nem hittek neki. Pál és
követői nem tartották önmagukat oly vakmerőnek, „…hogy azok közé számítsuk magunkat, vagy azokkal vessük össze magunkat,
akik maguk ajánlják magukat. Sőt ezek, mivel magukat magukkal mérik, és magukat
magukkal hasonlítják össze, belátással nem bírnak.” (2 Kor:10:12), írja a
korinthusi gyülekezetet ajánlólevelekkel felkereső és apostolságát
megkérdőjelező emberekről az apostolságát kétségbeesetten igazolni próbáló Pál.
Egyre szimpatikusabb ez a Pál 🙂
VálaszTörlés