2020. november 19., csütörtök

A három teológia

Arra, hogy ez a teológia valóban a páli teológia részét képezte, evangéliumi utalások és különös változások is mutatnak. Három különös rész van Lukácsban, ami arra engedi következtetni az embert, hogy ez tényleg valós teológia volt. (Még akkor is, ha az első rész nem Lukács munkája.)



1. A Getsemánéban történtek

2. A kárpit kettéhasadása

3. A százados szavai a keresztnél

Mielőtt sorba vesszük, azt tudni kell, hogy a mai álláspont szerint Márk evangéliuma a legkorábbi, Márk volt Máté és Lukács egyik forrása, mindketten átvettek Márktól, és mindemellett kiegészítették, és hagytak el belőle, illetve megváltoztattak részeket, a krisztológiájuknak megfelelően. Az egy nagyon erős egyházi hagyomány, hogy Lukács (vagy aki írta az evangéliumot, hiszen nem nevezi meg magát) Pál tanítványa volt, de ezt nem csak a hagyomány bizonyítja, hanem az evangéliumban fellelhető teológiai hasonlóságok is.

Most azt mutatjuk meg, hogy a lukácsi változások, a fent vázolt teológiát hogyan erősítik meg.

1. A Gecsemánéban történtek.

A Gecsemánés sztori mindhárom szinoptikus evangélium részét képezi, viszont a Lukács hozzátesz egy különös részt, amiről sem a Márk, de sem a Máté nem beszél. Ez a rész így hangzik:

"És haláltusában lévén, buzgóságosabban imádkozék; és az ő verítéke olyan vala, mint a nagy vércseppek, melyek a földre hullanak." (Lukács22:44)

Szerintem nem kell magyarázni a fentiek ismeretében, hogy ez mit akar jelenteni. A Fiú haláláról beszél, ugyanúgy, mint Pál. A vércseppek hangsúlyozásával pedig egyértelművé teszi, hogy itt a Fiú (aki nem volt részese húsnak és vérnek) meghalt. 

 2.A kárpit kettéhasadása.

Márk evangéliumában a templom kárpitja a keresztrefeszített Jézus Krisztus halálát követően hasad ketté, azzel jelezve, hogy Jézus Krisztus kereszthalála az, ami elhozta az üdvösséget. Máté nem változtat ezen, Lukács viszont ismét belenyúl a szövegbe:

"És meghomályosodék a nap, és a templom kárpitja középen ketté hasada. És kiáltván Jézus nagy szóval, monda: Atyám, a te kezeidbe teszem le az én lelkemet. És ezeket mondván, meghala."

Vajon miért változtatott Lukács? A kérdésre a választ a harmadik változtatás adja meg sztem.

 3. A százados szavai a keresztnél.

Ez annyira egyértelmű, hogy csak egyszerűen idemásolom a három evangélium részletét:

"Bizony, ez az ember Isten Fia vala!"(Márk15:39)

"Bizony, Istennek Fia vala ez!" (Máté27:54)

"Bizony ez ember igaz vala." (Lukács23:47)

Lukácsnál a kereszten Jézus már nem Isten Fia. Hiszen Isten Fia már előző este átadatott a halálnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése