Arra, hogy ez a teológia valóban a páli teológia részét képezte, evangéliumi utalások és különös változások is mutatnak. Három különös rész van Lukácsban, ami arra engedi következtetni az embert, hogy ez tényleg valós teológia volt. (Még akkor is, ha az első rész nem Lukács munkája.)
1. A Getsemánéban történtek
2. A kárpit kettéhasadása
3. A százados szavai a keresztnél
Mielőtt sorba vesszük, azt tudni kell, hogy a mai álláspont szerint
Márk evangéliuma a legkorábbi, Márk volt Máté és Lukács egyik forrása,
mindketten átvettek Márktól, és mindemellett kiegészítették, és hagytak el
belőle, illetve megváltoztattak részeket, a krisztológiájuknak megfelelően. Az
egy nagyon erős egyházi hagyomány, hogy Lukács (vagy aki írta az evangéliumot,
hiszen nem nevezi meg magát) Pál tanítványa volt, de ezt nem csak a hagyomány
bizonyítja, hanem az evangéliumban fellelhető teológiai hasonlóságok is.
Most azt mutatjuk meg, hogy a lukácsi változások, a fent vázolt
teológiát hogyan erősítik meg.
1. A Gecsemánéban történtek.
A Gecsemánés sztori mindhárom szinoptikus evangélium részét képezi,
viszont a Lukács hozzátesz egy különös részt, amiről sem a Márk, de sem a Máté
nem beszél. Ez a rész így hangzik:
"És haláltusában lévén, buzgóságosabban imádkozék; és az ő
verítéke olyan vala, mint a nagy vércseppek, melyek a földre hullanak."
(Lukács22:44)
Szerintem nem kell magyarázni a fentiek ismeretében, hogy ez mit akar
jelenteni. A Fiú haláláról beszél, ugyanúgy, mint Pál. A vércseppek
hangsúlyozásával pedig egyértelművé teszi, hogy itt a Fiú (aki nem volt részese
húsnak és vérnek) meghalt.
Márk evangéliumában a templom kárpitja a keresztrefeszített Jézus Krisztus halálát követően hasad ketté, azzel jelezve, hogy Jézus Krisztus kereszthalála az, ami
elhozta az üdvösséget. Máté nem változtat ezen, Lukács viszont ismét belenyúl a
szövegbe:
"És meghomályosodék a nap, és a templom kárpitja középen ketté
hasada. És kiáltván Jézus nagy szóval, monda: Atyám, a te kezeidbe teszem le az
én lelkemet. És ezeket mondván, meghala."
Vajon miért változtatott Lukács? A kérdésre a választ a harmadik
változtatás adja meg sztem.
Ez annyira egyértelmű, hogy csak egyszerűen idemásolom a három
evangélium részletét:
"Bizony, ez az ember Isten Fia vala!"(Márk15:39)
"Bizony, Istennek Fia vala ez!" (Máté27:54)
"Bizony ez ember igaz vala." (Lukács23:47)
Lukácsnál a kereszten Jézus már nem Isten Fia. Hiszen Isten Fia már előző este átadatott a halálnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése