2021. december 25., szombat

Mit mondott...

Az egész könyvvel kapcsolatban egy bajom van csak, mégpedig az, hogy a "kijelentse az ő Fiát énbennem" miért, "hogy hirdessem őt a pogányok között" (Gal1:16) verset nem tartalmazza a könyv. Kár, pedig ez egy olyan fontos vers, mint “a Krisztus átokká lett”, hiszen "átkozott minden, aki a fán függ" (Gal3:13). Vagy az a vers, hogy "az Istennek igazsága jelentetik ki abban hiből, hitbe..." (Róma1:17). Enélkül nem lehet megérteni mit mondott Pál apostol. De ezeket nem tartalmazza a könyv. Na nézzük.
Vannak kutatók, akik az  Ézsaiás/Izaiás mennybemenetele (Ascensio Isaiae), ószövetségi apokrif apokalipszisben vélik felfedezni a Gal1:16-ot. Bár kissé spekulatív, de nagyon is racionális elképzelés, hogy amikor Pál a szent iratokról, meg pergamenekről és hártyákról beszél, akkor a Septuaginta mellett, hasonló zsidó apokalipszisekre utalhat. Isten formájából az emberek formájába kerül a mennyei alak, aki a formaváltásig a hasonlatosság állapotából kerül "emberi formába", majd Isten által halálra adatva testesül meg.
Nagyon fontos tudni, hogy a felakasztás, vagy fára szegezés az nem volt megengedett kivégzési mód a Tóra szerint. Négy lehetséges kivégzést alkalmaztak: fojtás, égetés, kard, és kövezés. A lényeg az, hogy csak a kivégzés után akasztottak fára. Tehát a fára akasztott már egy halott, egy holttest volt, ami átokká lett, ami jelezte az átkot. Pál is erre utal, amikor azt mondja, hogy a Krisztus/Felkent átokká lett. A kereszten tehát nem a Fiú halála ment végbe, vagy történt meg, hiszen azt Isten már előzőleg megtette, halálra adta a Fiút.
A Róma 1:17 versben Pál úgy fogalmaz, hogy "hitből hitbe". Ez azért különös, mert ez a kifejezés a “hitből hitbe” véleményem szerint NEM azt jelenti Pálnál, mint amit egyik vitapartnerem szerint jelöl. Olyan nincs, hogy “ebben a kontextusban” ezt jelenti, más kontextusban meg mást jelent. Tudjuk, hogy a hit a “nem látható dolgok létéről való meggyőződést” jelenti, és nem a hit megerősödését önmagunkban, a hit növekedését. Ez a rész viszont már a “hitbe” része a páli evangéliumnak. Ide, a hitbe (a nem láthatóról való meggyőződésbe), Pál szerint csak és kizárólag “hitből” lehet eljutni. Milyen hitből? Az engesztelő áldozatba vetett hitből? Nem, hanem a Krisztus- “hitből”. Tehát a “hitből hitbe” kifejezés a következőt jelenti: Krisztus- “hitből”, a nem láthatóba vetett “hitbe”. A Krisztus- hitből, a Fiúba vetett hitbe. Nincs, nem létezik az egyik a másik nélkül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése