2021. június 11., péntek

A szentháromság! Végső összegzés.

A Bart Ehrman Blogon lezáródott egy hosszú téma a szentháromságról, ami a mai kereszténység egyik fő gondolata. Ezt az írást teszem közzé. Jó olvasást!

"A legkorábbi keresztények szigorú monoteizmust örököltek a zsidóságtól. Nem minden zsidó volt monoteista. A történelem során egyesek más isteneket imádtak; mások imádták Izrael egyetlen Istenét, de tudomásul vették, hogy léteznek más istenek is (így henotheisták vagy monolatristák); mások szerint csak egy Isten volt, a többi isten pedig egyszerűen nem létezett. A legtöbb keresztény ezt a nézetet vallotta - vagy legalábbis azt mondta, hogy a többi isten, ha léteztek, démonok voltak.

Maga Jézus szigorúan monoteista volt. Ahogyan a hívei is. Jézus azt tanította, hogy a jelenlegi kor vége közel van; a gonosz erők, amelyek irányították ezt a kort - az ördög, az ő démonai és az összes többi aljas hatalom, amely nyomorúságossá teszi az életet, beleértve az összes embert, aki mellette állt, különösen azokat, akik gazdagok, híresek, befolyásosak és hatalmasak voltak - mindezeket az erőket hamarosan megsemmisíti Isten kozmikus és határozott cselekedete, amikor beavatkozott ebbe a korrupt világba, és visszavitte a dicsőséges Paradicsomba választottjai számára, amelyet eredetileg tervezett.

Jézus úgy gondolta, hogy Isten hamarosan kozmikus bírót küld a mennyből, az Ember Fiát, aki felállítja Isten országát a földön. Jézus azt hitte, hogy ő maga lesz annak a királyságnak a királya. Ebben az értelemben ő volt a messiás. Tizenkét tanítványa az alatta szolgáló királyság uralkodója lesz. Azokat, akik követték tanítását, és azt tették, amit Isten akart, tegyék be a királyságba. Minden más kint marad, és végül megsemmisül

Azokat az Isten követőit, akik már meghaltak, fizikailag feltámasztják a halálból, hogy belépjenek ebbe az országba, és újra életre keljenek a testben, hogy örökké élvezhessék a Paradicsomot a földön. Ennek Jézus nemzedékén belül kellett megtörténnie.

Jézus ezt az üzenetet hirdette a zsidóknak a világrészében, Galilea vidékén. Ezután úgy döntött, hogy az üzenetet az év legforgalmasabb időszakában, a húsvétfesztiválon, Jeruzsálembe viszi el. Míg ott hirdette üzenetét, de a zsidó és római vezetők nem vették jó szemmel, mivel az üzenet központi része az volt, hogy a hamar elpusztítandó gonosz erők közé tartoznak; Zavargástól tartva a zsidó vezetők átadták Jézust Pontius Pilátus kormányzónak, aki azzal vádolta, hogy a zsidók (leendő) királyának vallotta magát (amire ő is hivatkozott), és az állam elleni felkelés miatt keresztre feszítette.

Ezzel a tanítványok azt remélték, hogy hamarosan megjelenik a királyság, hogy minden ember feltámad a halálból, hogy Jézus lesz a király Jeruzsálemben, és uralkodnak alatta.

De egy idő után később azt hitték, hogy magát Jézust feltámasztották a halálból, olyan látomások alapján, amelyeket néhányan láttak vagy hittek látni. A tanítványok azonnal két értelmes következtetést vontak le (apokaliptikus szempontból értelmesek, amelyeket magával Jézussal is megosztottak):

  1. A halottak feltámadása most kezdődött. Ennek az idők legvégén kellett megtörténnie; valakit felneveltek; és így megkezdődött a feltámadás. Ezért: itt a vég. Minden történelem összeomlik, és a királyság hamarosan megérkezik.
  2. Mivel Jézus feltámadt, de már nem volt velük, biztosan felvitték a mennybe, hogy Istennel éljen. Az ókori kultúrákban - a görög, a római és a zsidókban - azt hitték, hogy ha valakit a mennybe visznek, isteni lényt csinálnak belőle. És hát rögtön, gyakorlatilag amint azt hitték, hogy Jézus feltámadt a halálból, követői arra a következtetésre jutottak, hogy bizonyos értelemben Istenné vált . Nyilvánvalóan nem az Atyaisten volt. De isteni lény volt

A Szentháromság-tan felé való elmozdulás Jézus szigorúan monoteista hívei között a legkorábbi keresztény hittel kezdődik, miszerint Jézus bizonyos értelemben Isten volt, de az Atya Isten volt Isten, és mégis csak egyetlen Isten volt.

Ahogy telt az idő, és a keresztények egyre jobban elgondolkodtak rajta, felvetették azt , amit úgy mondtak, hogy Jézus Isten, „magasabb” krisztológiai nézeteket fejlesztett ki. Ezek a fejlemények nem egyszerre vagy ugyanúgy történtek; a különböző keresztények különböző dolgokat gondoltak (és gondolnak ma is), ugyanakkor. Néhány keresztény azonban úgy vélte, hogy Jézus nem a feltámadáskor, hanem a keresztségben lett isteni; mások azt gondolták, hogy ez a fogantatásának pillanatában történt; mások úgy gondolták, hogy isteni volt, mielőtt a világra jött. Mindezeket a nézeteket magában az Újszövetség képviseli.

Ahogy telt az idő, a „magasabb” krisztológiák népszerűvé váltak, ideértve azt az elképzelést is, hogy Krisztus valójában az Atyaisten volt, egy másik létmódban (ahogy egyszerre vagyok apa és fia is, de nyilvánvalóan vagyok csak egy személy). Ezt a nézetet és még sokan mások eretnekségnek nyilvánították.

A negyedik század elejére gyakorlatilag minden nyilvántartott keresztény úgy vélte, hogy Jézus Isten, hogy különbözik az Atyától, és itt mégis csak egy Isten van. A működéséről szóló viták a 325-ös niceai zsinaton kerültek élére, ahol a vezető püspökök egy csoportja, az alexandriai Arius támogatásával, azzal érvelt, hogy Krisztust az Atya Isten az örökkévalóság bizonyos pontján Fiúként szülte. Alárendelt istenség volt, aki aztán megalkotta a világot, és később megtestesült, hogy megváltást hozzon; a másik oldal támogatta Aleksandrust, az alexandriai püspököt, aki azt állította, hogy soha nem volt olyan idő, amikor Krisztus nem létezett volna - ő örökkévaló és egyenlő minden tekintetben az Atyával, ugyanazzal a „lényeggel” vagy „anyaggal” . ”

Sándor pártja győzött a niceai zsinaton, bár a viták évtizedekig folytak. Ez azonban az ortodox nézet lett.

Amíg a Krisztusról folytatott viták zajlottak, a Szentlélekről kisebb viták folytak. Ezek a viták nem voltak annyira hevesek vagy látták őket, mint annyira központi jelentőségűek. A keresztények már régóta gondolták, hogy van még egy isteni erő a világon, amely sokkal nagyobb, mint az angyalok, valamilyen módon maga Isten ábrázolása, mégsem azonos sem az Atyával, sem a Fiúval.

Eredetileg úgy gondolták, hogy a Lélek a Szentírás próféciáinak beteljesülésével került a keresztény közösségre (pl. Joel 2 ). Az Újszövetség maga is kiemeli Isten Lelkének, mint Isten jelenlétének fontosságát népe között Jézus távollétében, Páltól az Apostolok cselekedetein át János evangéliumáig. A Lélek az idő múlásával egyre fontosabbá vált, mivel Jézus visszatérése az ítéletben egyre inkább késett. Mivel az egyháznak láthatóan egy ideig itt kellett lennie, úgy gondolták, hogy Isten nem hagyta el Jézus követőit, miután távozott, hanem újabb isteni jelenlétet biztosított számukra a Lélek személyében, akik felhatalmazták az egyházat erre küldetése, támogatta őket szenvedéseikben, és az Atya és a Fiú tekintélye révén utasította őket.

Mivel a Lelket az Atya is elküldte, hogy Jézus helyén „másik” parakétás legyen (= segítő / szószóló / tanácsadó / támogató), gondolták, hogy egyenlőnek kell lennie az Atyával egyenlő Fiúval. . Isten három személy volt, akik mind kapcsolatba léptek a világgal és az abban élő emberekkel.

A negyedik században megértették, hogy mindhárman egyformán Istenek. A Szentháromság nem hierarchia. Senki nincs alárendelve a másiknak. A három személy különbözik egymástól; mindegyiknek más a funkciója; de akaratukban, nézeteikben, tudásukban, erejükben, örökkévalóságukban, sőt lényegükben is „egyek” - minden szempontból egyenlőek. De nem azonosak.

Tehát három személy van, mindannyian egyértelműen Istenek. De csak egy Isten van. Ez a Szentháromság tana. Nincs három Isten. De három személy van, aki Isten. És ez a három egy.

Ha úgy gondolja, hogy ez nem logikus a logika hellenisztikus formáit követve, amelyeket örököltünk, ahogyan azt nyugaton kifejlesztettük, és finomított formában adtuk át nekünk a felvilágosodásból, akkor igaza lenne. Még egyszer, sok valóság nem tűnik logikusnak ezen az alapon. A hívők hajlamosak hinni a tanban, és azt mondják, hogy ez rejtély. A hitetlenek hajlamosak kapkodni a fejüket."

Na most mi van akkor, ha Jézus nem létezett! Csak a Fiú, és a Krisztus! Ezen kéne gondolkodni. 

18 megjegyzés:

  1. Ha nincs Jézus, akkor mi kapcsolja Krisztust és a benne meghalt Fiút ehhez a történelem által dokumentált valósághoz/világhoz/Univerzumhoz? A fizikai valósághoz képest virtuális térben történt valami, amiről Pálnak transzcendentális tapasztalásai voltak?
    De mégis, a tanai nem csak egy kézből származtak, sok, akár konkurens forrás volt, akikkel ő is vívta harcát. Tehát volt egy közösség, ami vélhetően visszavezethető egy origóba. Lehet, hogy Jézus előtti origóról van szó (akár évszázadokkal is), de mégis el tudom képzelni, hogy Pál és Jézus külön vonalon értelmezte teológiáikat, hitüket, ahol talán Jézus messiásnak is nyílvánította magát a saját értelmezésében. Végül az evangelisták összefésülték a jézusi hagyományokat a páli teológiával.

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Én ezt nem gondolom:-) Már azt, hogy Pálnál a Fiúnak lett volna neve. Ő Fiú volt, és kész. És igen, Pálnak transzcendentális tapasztalatai voltak, amit le is ír, csak mi már nem hisszük el neki. Az lehet, hogy a Pál források (tehát a Pál források) máskor voltak, kru 100 és 200 között, de nem hiszem hogy az evangelisták fésülték volna egybe. Ők Pált védték.

    VálaszTörlés
  3. Arra én sem gondoltam, h lenne Fiúnak neve.
    Viszont Jézus létezését elképzelhetőnek tartom.
    A korábbi blogbejegyzésedben volt szó az evangéliumok Jézus név használatának túlsúlyáról, ami nekem azt sugallja, h volt egy szigorúbb jézusi hagyomány, ami talán Jézushoz és a szorosabb környezetéhez (12 apostolhoz?) köthető. Pál mellett talán ez a jézusi vonal jelenik meg az evangéliumokban (ha másban nem a Jézus név konstans használatában), erre gondoltam az összefésülés alatt.

    VálaszTörlés
  4. Szia! Igen, így el tudom fogadni! Jeshu Ha-Nochrit jó példa erre, majd küdök linket.

    VálaszTörlés
  5. http://www.mythicistpapers.com/2020/10/21/a-new-account-pt-11-family-ties-cont/

    VálaszTörlés
  6. Innen el tudsz indulni. Jó mulatást!

    VálaszTörlés
  7. "Ha nincs Jézus, akkor mi kapcsolja Krisztust és a benne meghalt Fiút ehhez a történelem által dokumentált valósághoz/világhoz/Univerzumhoz?"
    Én úgy gondolom, hogy a Fiú, Pál szerint, emberekhez hasonló formában jött az emberek közé, Isten megölte őt, és innen mint Krisztus volt tovább. De ő már Fiúként halott formában volt a Krisztus. Nagyon nehéz elképzelni, de Pál ezt önmagára is vonatkoztatta.

    "A fizikai valósághoz képest virtuális térben történt valami, amiről Pálnak transzcendentális tapasztalásai voltak?"
    Persze, voltak transzcendens történések, ilyen volt hogy, "Isten kinyilatkoztatta a Fiát" benne. És ezzel együtt nem annak kell hinni, aki látszik (Krisztusnak), hanem annak, aki nem látszik, a Fiúnak.

    VálaszTörlés
  8. A halál az, ami kapcsolta, dokumentálta ehhez a történelem által dokumentált világhoz, érted?

    VálaszTörlés
  9. Pál volt az, aki mindenkiről ezt gondolta, feltételezte, hogy ő a Krisztsban van, mert ez az egyetlen út, hogy valaki halott legyen. Nála a meghalás nem azt jelentette, mint amit számunkra jelent.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a halál szónak ebben a terminológiában való jelentése nem akar kivilágosodni nekem. Én eddig kábé úgy tudtam értelmezni a Fiú halálát, hogy ez az folyamat amikor az isteni lény (a Fiú) emberré (Krisztussá) vált. Tehát a mi szemszögünkből egy születés, vagy valamiféle megtestesülés, mely eredményeképpen létrejött Krisztus, egy élő ember.
      Bár ahogy ezt itt leírtad, Krisztus(-ság) egy állapotnak tűnik, és az embereknek ebbe az állapotba kerülése a halál.
      ...szóval kicsit össze vagyok zavarodva... :)

      Törlés
    2. Sanyi! Tök jól látod. Amit az elején mondassz, az teljesen úgy van. Csak a "Krisztus, egy élő ember" rel van gond. A második bekezdésben, na ott van az igaszság:-) A Krisztus(ság) egy állapot, egy halotti állapot. A halál az ebbe az állapotba kerülés. Krisztusba kerülés.

      Tök jól látod!

      Törlés
    3. Ezt nagyon nehéz megérteni, de ha érted, tök egyszerű:-)) Ezt mondta Pál.

      Törlés
    4. „Nézzétek csak a szem előtt való dolgokat! Ha valaki elhitte magáról, hogy a Felkenté (Krisztusé), az magából kiindulva vessen azzal számot, hogy amint ő a Felkenté (Krisztusé), úgy mi is.” (Csia; 2Kor 10:7)

      A szem előtt való dolgok a Krisztusé. A meghalt dolgok.

      Törlés
    5. „Sőt magunk is halálra szántuk magunkat, hogy ne bizakodnánk mi magunkban, hanem Istenben, aki feltámasztja a holtakat…” (1Kor1:9)

      Törlés
    6. „…hogy azok közé számítsuk magunkat, vagy azokkal vessük össze magunkat, akik maguk ajánlják magukat. Sőt ezek, mivel magukat magukkal mérik, és magukat magukkal hasonlítják össze, belátással nem bírnak.” (2 Kor:10:12)

      Ő már a Krisztusban, egy halotti állapotbn volt.

      Törlés
    7. "Én eddig kábé úgy tudtam értelmezni a Fiú halálát, hogy ez az folyamat amikor az isteni lény (a Fiú) emberré (Krisztussá) vált."

      Ezek szerint azt a folyamatot nem láttad, amikor Isten halálra adja a Fiút! Pedig azt nem szabad kihagyni.

      Törlés
  10. De ez csak feltételezés, inkább lehet, hogy csak a megtértekre gondolt itt:-)

    VálaszTörlés