Szalai azt írja, hogy sajnos Wright munkáját még nem olvasta, viszont most fordította le W. L. Craig nagy munkáját, az “Értelmes hit”-et. Mindez azt fejti ki, hogy a bayesiánus analízis alapján az üres sírral és a Feltámadott megjelenéseivel és a keresztények hitével kapcsolatos tényeknek a legjobb magyarázata az, hogy Jézus valóban feltámadt a halálból. "Lehet, hogy Wright jobban és alaposabban érvel Craignél, tehát mindazt, amit itt mondok, ne vegyétek valamiféle “végleges” álláspontnak, csak a Craig érveivel kapcsolatos kételyeimet szeretném megfogalmazni."
A következő tények az üres sírral kapcsolatban, amelyeket a Feltámadás
hipotézise nem magyaráz meg jól:
"1. Craig részletesen és meggyőzően elmagyarázza, hogy Jézus használta magára az
Emberfia jelzőt – és azt a képet, hogy ő, mint Emberfia az atya jobbján áll az
égben. (Craig azzal bizonyítja ezt, hogy leírja, hogy zajlottak az
“istenkáromlással” vádolt emberek perei, milyen formák között, a korabeli
zsidóságban és rámutat, hogy a jelenet, amikor Jézus a Szanhedrin előtt a
főpapnak mondta ezt, pontosan megfelel ennek a leírásnak.) Tehát ez bizonyosan
egy teljesen hiteles történet. Majd rámutat, hogy István vértanú megöletése
előtt pontosan ugyanezt a képet használta hitének megfogalmazására: látta
megnyílni a mennyet és az emberfiát állni az Istennek jobbján. Utána viszont az
“Emberfia” szót már sohasem használja Jézusra az Újszövetség: sem a Cselekedetek,
sem a páli levelek.
Hogyha ez így van, akkor ebből arra kell, hogy következtessünk, hogy István
hitvallása az első keresztények (a jeruzsálemi ősegyház) hitének a
leghitelesebb dokumentuma, ez áll a legközelebb ahhoz, amit Jézus magáról és az
első keresztények Jézusról hittek. Csakhogy István ebben a rendkívül részletes,
az Ószövetségi Izráel egész történetét (az ősatyáktól fogva) áttekintő
hitvallásában sehol nem említi sem az üres sírt, sem a feltámadt Krisztus
megjelenéseit. Elképzelhető-e, hogy amennyiben az első keresztények valóban
azért hitték volna, hogy Jézus megváltó és egy isteni lény, mert üresen
találták a sírt és aztán megjelent nekik többször Jézus, akkor ezt a tényt
István a vértanúságakor ne említette volna?
2. Minden mozgalomban, vallásban nagy tiszteletben részesítik az alapító
sírját. Zarándokolnak oda, feldiszítik. Például a kommunizmusnak a
Lenin-mauzóleum volt a jellegzetes kultuszhelye, az angolok pedig úgy verték le
a Mahdi mozgalmát, többek között, hogy arra kényszerítették a szudáni
mohamedánokat, hogy meggyalázzák a Mahdi sírját. Hát még így kellene legyen ez
akkor, ha Jézusnak nem csak sírja volt, hanem ő fel is támadt onnét, és az első
keresztények hite ezen alapult. Csakhogy az Apostolok Cselekedeteiben
egyáltalán nincs arról szó, hogy Jézus sírját az apostolok látogatták volna,
kultuszban részesítették volna. És arról sem, hogy a Szanhedrin, vagy a római
kormányzat valamilyen intézkedésekkel megpróbálta volna elejét venni ennek a
kultusznak. Ennek az egyedüli racionális magyarázata az, hogy az első
keresztények vagy nem tudták, hogy hol van Jézus sírja, vagy nem
tulajdonítottak a sírhelynek különösebb jelentőséget – de ez nem egyeztethető
össze azzal, hogy hitük az üres síron alapult.
3. Pál a Korinthusiakhoz írott első levél 15. részében, amely a filológusok
szerint alig húsz évvel az események után keletkezett, és több száz még élő
szemtanúra hivatkozik, akiknek Krisztus megjelent – így tehát ez a legfontosabb
történelmi bizonyíték Krisztus feltámadása mellett – egyáltalán nem említi az
üres sír tényét. Egy szóval sem. Hogyha az első keresztények hite Krisztus
feltámadásában az üres síron alapult, akkor hogyan mellőzhette Pál ezt."
Tények a megjelenésekkel kapcsolatban, amelyeket a Feltámadás hipotézise nem magyaráz meg jól:
"A legfontosabb természetesen az, hogy amennyiben Isten Jézus feltámadásával
akarta igazolni a keresztényeknek (és az emberiségnek), hogy Jézus az volt,
akinek mondta magát (Isten és Megváltó), akkor ennek a csodának nem néhány
tucat (és érthetően elfogult) ember előtt kellett volna történnie, hanem
nyilvánosan. Jézus elmehetett volna például – ezt már Kelszosz is felvetette a
keresztényekkel vitázva – Rómába, és a szenátus és a császár előtt tanúsíthatta
volna isten voltát és feltámadását. Jézus – hiszen isten volt – elmagyarázhatta
volna az embereknek például azt, hogy hogyan kell valamelyik halálos betegséget
meggyógyítani (például a himlőt, amely Jézus után még áldozatok százmillióit
követelte, mielőtt a huszadik században sikerült leküzdeni), és ebben az
esetben emlékezete akkor is fennmarad és meggyőzi az embereket az ő Isten
voltáról, amikor már távozott az emberek közül.
De ez a megfontolás MINDEGYIK történeti kinyilatkoztatáson alapuló vallásra
érvényes: ha Isten létezne és kommunikálni akarna nekünk valamilyen üzenetet,
akkor ezt valószínűleg úgy kellene megtennie, hogy az minden korban és minden
kultúrában élő ember számára hozzáférhető legyen, nem pedig úgy, hogy egy
partikuláris történelmi esemény illetve szöveg, illetve hagyomány révén
juttatja el hozzánk ezt az üzenetet, amely a földrajzi, kulturális és technikai
korlátok miatt a legtöbb ember számára hozzáférhetetlen.
Ezért a továbbiakban ezt a megfontolást teljesen ignorálni fogom, és csak
specifikusabb tényeket vetek fel a megjelenésekkel kapcsolatban:
1. Jézus a Feltámadás után nem jelent meg az édesanyjának, Szűz Máriának.
Minden normális ember ilyen helyzetben először és mindenekelőtt az édesanyját
keresné fel. Természetesen lehetséges, hogy Mária akkor már nem élt, de mivel
az Apostolok Cselekedetei szerint élt, és az első keresztények közé tartozott,
ezért hogyha nem élt, akkor az Apostolok Cselekedetei egész leírása az első
keresztények hitéről, bizonyságtételeiről, életéről megbízhatatlan – és akkor
abban sem lehetünk biztosak – lásd fentebb – hogy ezek az emberek pontosan
miben is hittek. Az is lehetséges, hogy Jézus megjelent Máriának, de Mária
erről valamiért nem beszélt – de ez sem túl valószínű, hiszen egyrészt nyilván
nem tudta volna magában tartani az örömöt, hogy viszont látja a fiát (akiről
úgy tudta, hogy szörnyű kínzások közepette megölték), másrészt nyilván ő, aki
akkor már keresztény volt, azt akarta volna, hogy az emberek higgyenek fia
természetfeletti küldetésében, istenségében, tehát tanúságot kellett volna
tennie arról, ha találkozik a feltámadt Jézussal. Vajon Jézus, aki a
tanítványoknak parancsba adta, hogy “ELmenvén tanítsatok minden népeket…”, azt
tanácsolta volna az édesanyjának hogy ő viszont hallgasson a megjelenésről?
2. Pál apostol a megjelenések között sorolja fel az ő saját vízióját a
damaszkuszi úton. Ámde hogyha a feltámadás története igaz, akkor a damaszkuszi
úton való megjelenés egy teljesen más típusú találkozás volt Jézussal, mint a
közvetlenül a Feltámadás utáni megjelenések a tanítványoknak. Ugyanis amikor
Pál a damaszkuszi úton találkozott Jézussal, akkor a feltámadt Krisztus
testében már a mennyben volt. Ez tehát egy vízió volt, és nem egy, a
ténylegesen, testben, a földön létező, feltámadt Jézussal való találkozás –
mint a tanítványok húsvéti élményei. De mivel Pál nem tesz különbséget a
kétféle “megjelenés” között, ez azt teszi plauzibilissé, hogy eredetileg a
tanítványok abban hittek, hogy a meghalt (és a sírban nyugvó) Jézus jelent meg
nekik, és tett bizonyságot a maga igazságáról, természetfeletti küldetéséről.
(Amiben az ókori emberek gondolkodása szerint természetesen semmi szokatlan nem
volt. Saul, noha üldözte a halottidézőket, megidéztette az endori halottidéző
asszonnyal Sámuel prófétát, aki meg is jelent, és elmondta Saulnak a végzetét.
Aiszkhülosz Perzsák c. drámájában Dareiosz király árnya jelenik meg a
perzsáknak, és ő mondja el az igazságot: a perzsáknak nem szabad többé a
görögök ellen hadat indítaniuk. Ettől még sem Saul sem Aiszkhülosz nem gondolták
azt, hogy Sámuel, vagy Dáreiosz holtteste ne lenne a sírjában. Ezek a
megjelenések egy lélek megjelenései.).
3. István vértanú a maga bizonyságtételében éppúgy nem szól a megjelenésekről,
mint az üres sírról.
Mindez egyáltalán nem azt jelenti ,hogy Jézus nem támadt fel, sem azt, hogy
esetleg valakinek ne lehetnének racionális alapjai arra a meggyőződésre, hogy
Jézus feltámadt, csak azt, hogy Craig nem mutatta ki, hogy az üres sírnak és a
Feltámadott megjelenéseinek a a Feltámadás a legjobb magyarázata."
Ezek Szalai feltámadásról alkotott nézetei. Nagyszerű szavak, és fontosak is. De az az igazság, hogy Szalai sem veszi észre azt a nagyon egyszerű tényt, hogy Pál apostol nem Jézusról, hanem a Fiúról, és a Fiú haláláról beszél, miután a Fiú, Krisztussá válik. Ezt leírtam régebben hogyan történt. Viszont a Korinthusiakhoz írott első levél 15. részében egész egyszerűen nem az üres síron alapult a fetámadás. Pál nem erről beszél. És addig, ameddig ezt nem értik meg az emberek, addig félreértik az egész fetámadásról szóló iratokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése